Chiapudding

Kommentera
Har fått smak för detta med chiapudding. Köpte på mig massa frön när jag var på Ullared sist och hade hur mycket chiafrön som helst. När jag var nere hos min pojkväns familj under nyår så hade hans mamma gjort chiapudding på kokosmjölk. Har utvecklat receptet lite och lagt till lite andra smaker med. Har använt mig av GoGreens kokosmjölk men denna gång blev det mandelmjölk. 
 
1 dl mandelmjölk/kokosmjölk (eller vanlig mjölk går med bra)
1,5 matsked chiafrön
1 matsked riven kokos
0,5 matsked riven ingefära
 
Bara blanda ihop och in i kylen över natten. Fröna jäser och det blir till en pudding.
 
Några fördelar med chiafrön:
  • Två teskedar chiafrön innehåller mer omega 3 än en normal bit lax
  •  En matsked chiafrön innehåller mer kalcium än en deciliter mjölk
  • Har fibrer som bidrar till att blodsockernivån stiger långsammare
  • Chiafrön absorberar upp till tolv gånger sin egen vikt. Det gör att du håller dig mätt längre 
  • Chiafrön är rika på Omega 3, fiber, protein, kalcium och andra viktiga vitaminer
  • Är glutenfria
  • Hög halt kostfiber vilket gör den utmärkt för matsmältningen
  • Chia innehåller sju gånger mer än C-vitamin än apelsiner
  • Chia stärker hud, hår och naglar
Kan fortsätta ett bra tag till! Men jag blir mätt och håller mig mycket längre när jag äter en till frukost och en till mellanmål. Så nu står det chiapudding på jäsning i kylen för 3 dagar framåt.