Hästvecka

Kommentera
Min moster åker iväg så jag är hästvakt åt Kajsa. Kul att få mysa och rida i en hel vecka! Saknar det så oerhört mycket men klarar inte av att ha en egen pga kroppen. Därför är det guld att jag får mysa och rida Kajsa. Och en vecka går bra, men heltid fungerar inte. 

Började veckan med tankar på att rida ut men då blev det snöregnstormblaskäckel lagom tills jag kom ut till stallet. Så fick bli ett pass i ridhuset. Har läst på en hel del om att använda innerhjälperna i ridningen istället för yttern man är skolad i. Tänkte jag kunde testa. Och jisses vilken skillnad! Hon kan bli lite stark ibland men här var hon så mjuk och samlad, kunde rida på halvlånga tyglar hela passet och hon höll sig. Istället för att ha en fast ytterhand och plocka med innertygeln i små halvhalter bytte jag på dem. Låg på mer med innerskänkeln och hade bara ytterskänkeln emot som stöd för att hon inte skulle sticka med bogen. Jisses! Så mjuk! Kunde galoppera på långa tyglar i lugn och samlad galopp, även på volt. Så härligt när ett pass går som man vill! Tur nog att den inbitna dressyrtränaren på gården inte såg mig göra tvärtom vad hon sagt till mig. Men resultatet var väldigt gott! Hade inte ridit hela passet så om jag märkte en förvärrning eller att det inte funkade alls. Men nu tuggade hon på bettet hela tiden och var så fin så. Vilken häst!