Det är dags att stå upp mot sjukvården!

Kommentera
Igår när jag var ute kom 4-5 personer fram till mig, sa att dem läste bloggen och att jag inte skulle sluta skriva för det jag tar upp är så viktigt. Det värmer oerhört mycket när folk säger detta till mig! Detta var personer som jag inte pratar med dagligen men som man stöter på i skolan och fester då och då. De flesta studerar till sjukvårdspersonal. Det jag blev förskräckt på var när en utav dem frågade vilken diagnos som sjukvården funderar på mig och att han fått höra på sin praktikplats att den diagnosen inte existerar utan att det är något "hittepå" drogmissbrukare vill ha som diagnos för att symptomen är liknande. När jag berättade att vår vän har samma diagnos sa han "så den finns på riktigt alltså?"  Ja, den finns på riktigt och är väldigt sällsynt. Men det jag blev förbannad på var att utbildad sjukvårdspersonal säger sådant till studenter som vill lära sig! Om jag inte hade berättat för honom, hade han då trott på detta under hela sitt yrkesverksamma liv och fört vidare falsk information, pga vad han lärt sig av andra, för att han lyssnar på vad som ska vara kompetent personal med erfarenhet? Det är så fel!

Detta får mig att vilja skriva ännu mer, fortsätta kämpa. Sprida kunskap och förståelse. Det finns något som ger kronisk smärta, sällsynta diagnoser existerar, personer med ärr är inte nödvändigtvis deprimerade och sjukvården behandlar inte alla rätt. Jag kommer kämpa för detta i all framtid, för jag kämpar för mig själv och mina rättigheter men samtidigt för alla i min sits som inte orkar kämpa själva! Det är dags för sjukvården att sluta döma folk så fort dem inte hittar en förklaring direkt!